آثار تاریخی شیراز

آثار تاریخی شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

آثار تاریخی شیراز

شیراز مهد تاریخ و هنر ایران ، آثار تاریخی فراوانی دارد که هر ساله گردشگرانی بسیاری را به خود جذب می کند، از تخت جمشید تا حمام وکیل . در مقالات قبل جاهای دیدنی شیراز را برای شما معرفی کردیم حال برای آشنایی بیشتر با آثار تاریخی و مذهبی این شهر با ایران نیهون همراه باشید.

تخت جمشید

تخت جمشید یا پرسپولیس نماد تمدن قدیم ایران در نزدیکی شهر شیراز واقع شده است. بنایانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود و پس از او پسرش خشایارشا و نوه اش اردشیر یکم این مجموعه را گسترش دادند.

آدرس: استان شیراز، 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت

 آرامگاه کوروش

کوروش از بزرگترین و خوشنام ترین پادشاهان ایرانی است. مقبره کوروش در مجموعه پاسارگاد و در نزدیکی شهر شیراز واقع شده و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این آرامگاه زیبا پس از گذشت 25 قرن هنوز برجا مانده است.

آدرس: استان شیراز، ۱۳۰ کیلومتری شیراز ، دشت مرغاب

مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد، اولین پایتخت ایران مجموعه ای ارزشمند و تاریخی دوره هخامنشی محسوب می شود که در فهرست آثار یونسکو قرار دارد. مجموعه پاسارگاد از بناهای مختلفی از جمله آرامگاه کوروش کبیر تشکیل شده است.

آدرس: شیراز، جاده شیراز به اصفهان

دروازه قرآن

در قدیم شیراز دارای 6 دروازه بوده که فقط یکی از آنها باقی مانده است. علت نامیدن دروازه قرآن به این نام ، به دلیل قرآنی که است که به دستور امیر در آن قرار داده شده بود تا مسافران به سلامت از زیر آن عبور کنند. این دروازه به مرور زمان رو به خرابی رفت تا اینکه در زمان کریمخان زند دوباره ساخته شد.

آدرس : شیراز،خیابان شیراز، ورودی اصلی شهر شیراز

 ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی در مرکز شهر شیراز و در دوران زندیه ساخته شده است و پس از اینکه کریم خان زند این مکان را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرد ، به ارگ کریمخانی معروف شد. ارگ کریمخانی در زمان پهلوی به عنوان زندان استفاده می شد و همین امر باعث شد آسیب فراوانی به آن وارد شود.

آدرس: شیراز،خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهدا

 حمام وکیل

حمام وکیل بنایی تاریخی از دوران زندیه است. این بنا به دلیل نقش و نگار های بی نظیرش شهرت جهانی دارد. امروزه 30 مجسمه مومی در این حمام سبک زندگی قدیم را به بازدید کنندگان نشان می دهد.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک به خاطر رنگ صورتی در کاشی کاری هایش به مسجد صورتی معروف است. از محبوب ترین جاذبه های ایران و مکانی محبوب برای عکاسی به شمار می رود.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک یکی از آثار ارزشمند دوران قاجار است که به دلیل سکونت خانم زینت الملوک قوامی به نام این بانو نامیده می شود. این خانه 20 اتاق با گچبری ، نقاشی و آینه کاری های زیبا در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خانه زینت الملوک قوام

شاهچراغ

شاهچراغ نام مسجد و آرامگاهی است که در آن احمد بن موسی و محمد بن موسی ، از برادران امام رضا (ع) در آن به خاک سپرده شده اند.

آدرس: شیراز، خیابان احمدی

تصاویر